Forenklede Fælles Mål

Med fokus på arbejdet med læsning og skrivning

28 94 85 11

martin@undervis.dk

FAGLIG LÆSNING
UNDERVIS.DK
LÆSEPOLITIK
LÆSNING I FAGENE

FORSIDEN

 

DEN NYE MÅLSTRUKTUR

LÆRINGSMÅL

LÆSNING OG SKRIVNING​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

EKSTERNE LINKS

Undervisningsministeriet

 

Vidensportalen

 

Nationalt videnscenter for læsning

SYNES OM OS PÅ FACEBOOK

HVOR FINDER JEG LÆSNING OG SKRIVNING?

Det er lidt forskelligt fra fag til fag, hvor man kan finde målene for læsning og skrivning.

 

Billedkunst

Se under kompetenceområdet billedanalyse for at finde målene for læsning og skrivning.

 

Idræt

Find mål for læsning og skrivning under kompetenceområdet idrætskulturer og relationer. På de første trinforløb under færdigheds- og vidensområdet ordkendskab, og for det sidste trinforløb under sprog og skriftsprog. 

 

Håndværk og design

Kig under kompetenceområdet håndværk - forarbejdning, nærmere bestemt under færdigheds- og vidensområdet arbejdsformer. 

LÆSNING OG SKRIVNING I FAGENE FRA 2015

Allerede fra næste skoleår træder de nye Forenklede Fælles Mål i kraft. Som med alt nyt kræver det en ekstra indsats at sætte sig ind i - og forstå strukturen i alt det nye. Derfor vil vi gerne i gang nu!

 

Den øverste menulinje

Her kommer du tilbage til siderne på Undervis.dk, hvis du skulle have brug for det.

 

Den grønne boks

I den grønne boks finder du den interne menu, der gælder for de sider, der har at gøre med læsning og skrivning i forhold til Forenklede Fælles Mål.

Den nye målstruktur

Her gennemgår vi, hvordan Forenklede Fælles Mål er bygget op, og hvor det er nødvendigt at kigge for fx at udarbejde læringsmål for dine fag fra næste skole-år. Vi benytter et forløb i samfundsfag som eksempel til at forklare strukturen.

 

Læringsmål

Under dette menupunkt gennemgår vi, hvordan arbejdet med at formulere læringsmål kan gribes an. Vi benytter os af Blooms taksonomi, som også nævnes i Forenklede Fælles Mål.

 

Taksonomierne gennemgås og forklares - og man kan se et eksempel på læringsmålstyret undervisning fra Vedbæk Skole, hvor Blooms taksonomi ligeledes benyttes. 

 

Læsning og skrivning

Her sætter vi fokus på, hvordan der kan udarbejdes læringsmål for områderne læsning og skrivning. Igen bruger vi samfundsfag som eksempel.

LÆRINGSKONSULENTERNE

Forenklede Fælles Mål er stadig under udarbejdelse. Hvis du støder på noget, der er uklart eller lignende, er det derfor en rigtig god idé at kontakte konsulenterne. Det kan du gøre her.

HVOR FINDER JEG LÆSNING OG SKRIVNING?

Det er lidt forskelligt fra fag til fag, hvor man kan finde målene for læsning og skrivning.

 

Naturfagene

For fagene natur/teknologi, geografi, biologi og fysik/kemi skal du kigge under kompetenceområdet kommunikation.

 

Samfundsfag

I samfundsfag finder du målene for læsning og skrivning under kompetenceområdet samfundsfaglige metoder.

 

Historie

Kig under kompetenceområderne kildearbejde og historiebrug for at finde mål for læsning og skrivning.

 

Kristendomskundskab

Her er målene for læsning og skrivning at finde under kompetenceområdet livsfiolosofi og etik.

 

Engelsk

Målene for læsning og skrivning i engelsk kan du finde under kompetenceområderne kultur og 

samfund (tekst og medier) og under skriftlig kommunikation (læsning og skrivning). 

 

 

Tysk og fransk

For tyskfaget kan du finde målene for læsning og skrivning under kompetenceområdet skriftlig kommunikation (læsning). Det samme gælder for fransk, men her skal man kigge under færdigheds- og vidensområdet tekst og medier.

 

LÆSEPOLITIK

Læsesyn

 

Læseforståelses-strategier

 

Indskolingen

 

Mellemtrinnet

 

Udskolingen

TEKSTTYPER

Fokus på...

 

Berettende tekster

 

Beskrivende tekster

 

Forklarende tekster

 

Instruerende tekster

 

Diskuterende tekster

NOTATTEKNIKKER

Fokus på...

 

Argumentation

 

Begrebskort

 

Billednotat

 

FARAO-læsning

 

Kolonnenotat

 

Kompositions-diagram

 

Læsehuskeliste

 

Mindmap

NOTATTEKNIKKER

Ordkendskabskort

 

Overgangsnetværk

 

Procesnotat

 

Stikord m.v.

 

Tekstproblem-løsning

 

Tidslinje

 

Venn-diagram

 

VØL-model

 

Årsag-følge kort

LÆSNING I FAGENE

Matematik

 

Biologi

 

Natur/teknologi

 

Geografi

 

Fysik/kemi

 

Historie

 

Samfundsfag

 

Kristendom

 

Dansk

FORENKLEDE FÆLLES MÅL

Forsiden

 

Ny målstruktur

 

Læringsmål

 

Læsning og skrivning

© 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm