Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Faglig læsning i historie

    Arbejdet med faglig læsning i historie er udførligt gennemgået i bogen Faglig læsning på mellemtrinnet, som vi henviser til på forsiden. Her findes også 16 kopiark til brug i arbejdet med faglig læsning i historie.

    Historie

    Det er primært berettende og beskrivende tekster, der dominerer i historiefagets tekster. Vægtningen mellem de to teksttyper varierer alt efter, hvilket undervisningssystem, der benyttes. 

     

    Den ene teksttype er ikke bedre end den anden, men det er væsentligt at have overblik over, hvor meget de to teksttyper er repræsenteret i det undervisningsmateriale, der benyttes. Hvis det primært er den berettende teksttype, der er repræsenteret, så kan det være nødvendigt at supplere med beskrivelser fra andre materialer - og omvendt.

     

    Til de berettende tekster anbefaler vi primært at benytte notatteknikkerne tidslinje og kolonnenotat (se under notatteknikker). Det kan også anbefales at prøve at lade eleverne lave billednotater.

     

    Til de beskrivende tekster vil kompositionsdiagrammer og mindmaps med fordel benyttes (se under notatteknikker). 

     

    Noget af det, vi ikke har beskæftiget os med i bogen Faglig læsning på mellemtrinnet, er begreber som historie-bevidsthed, historiesyn og kildekritik - simpelthen fordi, de ikke fylder så meget på mellemtrinnet. Det bør de til gengæld gøre i udskolingen. Derfor har vi også valgt at gå mere i dybden med disse begreber her. 

     

    Derudover er det også interessant at forsøge at komme bag om beretningerne og beskrivelserne i historiefagets tekster. Det er vigtigt, at eleverne ikke bare skal lære en hel masse udenad i faget, men at de også får lært at forholde sig undrende til det læste. 

     

    Begge områder kan der læses mere om ved at følge linkene til højre herfor.

     

    HVAD ER HISTORIE
    BAG OM TEKSTERNE
    Vælg et fag...
    MATEMATIK
    BIOLOGI
    NATUR/TEKNOLOGI
    GEOGRAFI
    FYSIK/KEMI
    HISTORIE
    SAMFUNDSFAG
    KRISTENDOM

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm