Procesnotat

Fokus på

procesnotatet

Procesnotatet

 

Tekststykker i matematik kan for en del elever udgøre en ekstra ”læsevanskelighed”, fordi læseren ikke bare kan koncentrere sig om læsningen, men også skal bruge energi på at finde opgavens egentlig problemstilling – og holde styr på en mængde andre informationer undervejs.


Procesnotatet bør som strategi kunne hjælpe disse elever gennem tekststykkerne. De nødvendige trin i problemløsningen skrives i kolonnen til venstre, og i kolonnen til højre indføres de oplysninger, der kan uddrages af teksten. 


Som med alle andre notatteknikker må læreren første gang gennemgå og vise, hvordan strategien benyttes.


Eksempel

Palle, Polle og Ruth går ned til Blockbuster for at leje nogle ordentlig seje film og købe en masse slik og sodavand. Palle lejer 8 film til 25 kr. stykket. Polle køber 5 stk. 1,5 liters colaer til 23 kr. stykket, og Ruth køber 6 poser chips til 14 kr. stykket. Hvor mange penge bruger de i alt?

Problem

Hvor mange penge bruger Palle, Polle og Ruth i alt?

Hvad ved jeg i forvejen?

Palle lejer 8 film til 25 kroner stykket

Polle køber 5 sodavand til 23 kroner stykket

Ruth køber 6 poser chips til 14 kroner stykket

Tegn

23 kr.

23 kr.

23 kr.

23 kr.

23 kr.

25 kr.

25 kr.

25 kr.

25 kr.

25 kr.

25 kr.

25 kr.

25 kr.

14 kr.

14 kr.

14 kr.

14 kr.

14 kr.

14 kr.

Hvad gør jeg?

Jeg siger (8 x 25 kr.) + (5 x 23 kr.) + (6 x 14 kr.)

Udregn

Her regnes stykkerne ud...

Svar (med tekst)

Palle, Polle og Ruth bruger i alt: 399,00 kroner