Fokus på
procesnotatet
Procesnotatet
Tekststykker i matematik kan for en del elever udgøre en ekstra ”læsevanskelighed”, fordi læseren ikke bare kan koncentrere sig om læsningen, men også skal bruge energi på at finde opgavens egentlig problemstilling – og holde styr på en mængde andre informationer undervejs.
Procesnotatet bør som strategi kunne hjælpe disse elever gennem tekststykkerne. De nødvendige trin i problemløsningen skrives i kolonnen til venstre, og i kolonnen til højre indføres de oplysninger, der kan uddrages af teksten.
Som med alle andre notatteknikker må læreren første gang gennemgå og vise, hvordan strategien benyttes.
Eksempel
Palle, Polle og Ruth går ned til Blockbuster for at leje nogle ordentlig seje film og købe en masse slik og sodavand. Palle lejer 8 film til 25 kr. stykket. Polle køber 5 stk. 1,5 liters colaer til 23 kr. stykket, og Ruth køber 6 poser chips til 14 kr. stykket. Hvor mange penge bruger de i alt?
Problem
Hvor mange penge bruger Palle, Polle og Ruth i alt?
Hvad ved jeg i forvejen?
Palle lejer 8 film til 25 kroner stykket
Polle køber 5 sodavand til 23 kroner stykket
Ruth køber 6 poser chips til 14 kroner stykket
Tegn
23 kr.
23 kr.
23 kr.
23 kr.
23 kr.
25 kr.
25 kr.
25 kr.
25 kr.
25 kr.
25 kr.
25 kr.
25 kr.
14 kr.
14 kr.
14 kr.
14 kr.
14 kr.
14 kr.
Hvad gør jeg?
Jeg siger (8 x 25 kr.) + (5 x 23 kr.) + (6 x 14 kr.)
Udregn
Her regnes stykkerne ud...
Svar (med tekst)
Palle, Polle og Ruth bruger i alt: 399,00 kroner