Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Argumentationsmodellen

    Fokus på

    argumentation

    Argumentation
    FARAO læsning
    Kolonnenotat
    Kompositionsdiagram
    Læsehuskeliste
    Mindmap
    Ordkendskabskort
    Overgangsnetværk
    Procesnotat
    Stikord m.v.
    Tekstproblemløsning
    Tidslinje
    Venn-diagram
    VØL-modellen
    Årsag-følge kort
    Notatteknikker
    Diskuterende tekst
    Forsiden
    Begrebskort
    Billednotat

    Argumentationsmodellen 

     

    Et argument er først et argument, når det indeholder information, som afsender søger tilslutning til, og argumentation, som afsender søger at vinde tilslutning med. Eller sagt på en anden måde; et argument skal indeholde både en påstand og en begrundelse for denne.

    En argumentationsmodel kan være et rigtig godt redskab til at komme i dybden med diskuterende tekstgenrer, som for eksempel ledere, kommentarer, læserbreve, kronikker og partiprogrammer.

    Helt grundlæggende ser modellen således ud:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Påstand: Afsenders overordnede synspunkt. Forsøges retfærdiggjort ved hjælp af de to øvrige dele af modellen. Påstanden findes ved at spørge: Hvad vil afsender have modtagers tilslutning til?

    Begrundelse: Støtteinformation til påstanden – umiddelbart mere acceptabelt for modtageren, end påstanden. Begrundelsen findes ved at spørge: Hvad bygger afsender påstanden på?

    Hjemmel: Et generelt synspunkt, der deles af afsender og modtager. Hjemmelen danner bro mellem påstand og begrundelse. Hjemmelen findes ved at spørge: Hvordan kommer man fra begrundelse til påstand?

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    For de kvikke elever kan modellen udvides en hel del. Vi sætter nu tre nye elementer ind i modellen, nemlig en styrkemarkør, en rygdækning og en gendrivelse.

    Styrkemarkør: Angiver styrkegraden af påstanden. Styrkemarkøren kan både dæmpe og forstærke påstanden. Styrkemarkøren findes ved at spørge: Hvor sikker er afsender på påstanden?

    Gendrivelse: Knytter sig til styrkemarkøren og indikerer undtagelser for påstanden. Gendrivelsen findes ved at spørge: Hvilke undtagelser gælder for påstanden?

    Rygdækning: Knytter sig til hjemmelen som yderligere dokumentation. Hvilke holdepunkter har afsender for den generelle regel i hjemmelen?

    Begrundelse

    Hjemmel

    Påstand

    B: fordi de er dyrere at tranportere

    H: Billetprisen bør afspejle den udgift, der er forbundet med rejsen

    P: Fede mennesker skal betale mere for deres flybilletter

    B: fordi de er dyrere at transportere

    H: Billetprisen bør afspejle den udgift, der er forbundet med rejsen

    S: i de fleste tilfælde

    G: Med mindre de ikke selv er skyld i deres overvægt

    R: Se bare den gene, den fede passager fra US Airways påførte sin sidemand

    P: Fede mennesker skal betale mere for deres flybilletter

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm