Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Læsehuskeliste

    Fokus på

    læsehuskeliste

    Argumentation
    FARAO læsning
    Kolonnenotat
    Kompositionsdiagram
    Læsehuskeliste
    Mindmap
    Ordkendskabskort
    Overgangsnetværk
    Procesnotat
    Stikord m.v.
    Tekstproblemløsning
    Tidslinje
    Venn-diagram
    VØL-modellen
    Årsag-følge kort
    Notatteknikker
    Forsiden
    Begrebskort
    Billednotat

    Læsehuskelisten

     

    Som beskrevet i gennemgangen af den interaktive læsemodel er en del af den samlede læsekompetence hos en elev, hvorvidt eleven har en aktiv læseindstilling.

    En aktiv læser er bevidst om, hvad hun læser, hvordan hun læser – og hvorfor hun læser. En aktiv læser stopper op, hvis der er noget, hun ikke forstår og undersøger det uforståelige.

    Hvis alle elever var aktive læsere, behøvede vi egentlig ikke foretage os så meget mere. Men det er de ikke, og det er vi heller ikke altid selv, hvis vi skal være helt ærlige. Ind imellem sættes vi til at læse noget, der bare ikke har vores interesse – eller måske er vi bare ukoncentrerede den dag. Vi har formodentlig alle sammen prøvet mange gange at læse derudaf – og så lige pludselig ”vågne op” og ikke ane, hvad det er, vi har læst.

    En god metode til at hjælpe eleverne på vej mod en aktiv læseindstilling, er en læsehuskeliste. Det tager tid at følge den, og den skal på ingen måde bruges i flæng, men den kan helt sikkert gøre eleverne bevidste om, hvad det kræver at læse en fagtekst fuldt ud.

    Vi forestiller os, at eleverne introduceres for læsehuskelisten af dansklæreren, men det må ikke ende sådan, at det kun er dansklæreren, der bruger den. Det er tit i faglærernes fag, der er mest brug for den.

    Her er vores bud på en læsehuskeliste. Brug evt. en projektor og lad huskelisten være på skærmen, mens eleverne arbejder med en tekst. Husk at modellere brugen af modellen de første gange.

    Læsehuskelisten

    Før læsning

    1. Hvad handler teksten om?

    Læs overskrifterne og skriv kort ned, hvad du tror, teksten handler om

    2. Hvad ved jeg i forvejen?

    Skriv kort ned, hvad du ved om emnet i forvejen

    3. Hvorfor skal jeg læse teksten?

    Hvad er læseformålet? Hvis læreren ikke har givet dig et læseformål, så prøv at vurdere selv, hvad du skal have ud af teksten - og skriv det ned

    4. Hvordan skal jeg læse teksten?

    Ud fra læseformålet kan du vurdere, om du skal nærlæse (læse det hele), oversigtslæse (danne dig et overblik) eller punktlæse (lede efter bestemte informationer)

    5. Hvordan er teksten bygget op? (hvilken teksttype)

    Orientér dig i teksten. Er teksten en beretning, en beskriv-else, en forklaring, en instruktion eller måske en diskussion?

    6. Kan jeg bruge en bestemt notatteknik?

    Kig under teksttyper på udervis.dk, og brug henvisningerne til notatteknikker

    Under læsning

    1. Hvad er det vigtigt at lægge mærke til?

    Du får fat i hovedindholdet, hvis du har valgt en fornuftig notatteknik til teksten. 

    2. Forstår jeg det, jeg læser?

    Forstår du ordene og sætningerne i teksten? 

    3. Hvad gør jeg, når jeg ikke forstår?

    Du kan spørge sidemanden, slå ordene op, spørge læreren - det eneste du ikke må er ikke at gøre noget!

    4. Husker jeg at få skrevet notater?

    Følg din notatteknik undervejs, husk på læseformålet og skriv ned, når der kommer noget vigtigt

    Efter læsning

    1. Kan mine notater også bruges om et halvt år?

    Kig dine notater igennem og ret til og tilføj, hvis det er nødvendigt

    2. Hvad har jeg lært? Passer det med læseformålet?

    Reflektér over, hvad du har lært, og skriv det ned

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm