Faglig læsning i fysik/kemi

Arbejdet med faglig læsning i fysik/kemi spænder vidt, dels fordi, eleverne har faget i 3 år, men også fordi, mange teksttyper er repræsenteret i fagets tekster, og ikke sjældent blandet sammen med hinanden.

Fysik/kemi

Udgangspunkt

I det efterfølgende tager vi udgangspunkt i kapitel 1 fra undervisningsmaterialet Kosmos, grundbog B fra Gyldendal. Kapitlet kan ses ved at følge linket her.

 

Materialet er bygget således op, at hvert kapitel indledes med en dobbeltside, der indeholder en illustration samt en lille tekst om emnet, med en række spørgsmål, der besvares i kapitlet. Mange materialer følger denne struktur, og i læseøjemed er strukturen god, fordi den peger i retning af et læseformål. Så brug endelig spørgsmålene.

 

Fagets tekster

Fagets tekster domineres af beskrivende og forklarende teksttyper i grundbogen, og instruerende tekster i kopimappen. Men der optræder typisk også berettende tekster i mindre afsnit om fx videnskabsmænd, opfindelser eller lignende. I kapitlet fra Kosmos 8 om sol, måne og stjerner, optræder der fx berettende tekst på materialets side 24 og 25.

 

Det er altså vigtigt, at både lærer og elever kan skelne mellem de enkelte teksttyper og bruge denne færdighed, når der skal læses og tages notater.

 

Forforståelse

Som i de øvrige naturvidenskabelige fag, er det rigtig vigtigt, at arbejde med elevernes forforståelse, før læsningen påbegyndes. Det kan gøres på mange måder, som fx

 

  • samtale om titlens og overskrifters betydning

  • emnekendskab

  • VØL-modellen

  • Tip en tekst

  • teksttypekendskab

  • mindmap 

 

Et eksempel på "Tip en tekst" i forhold til kapitlet Sol, måne og stjerner kan ses ved at klikke på billedet i højre side.

 

Vi har valgt at sætte fokus på et par af fagets faglige registre, nærmere bestemt blandingstekster og nominaliseringer. Begge dele kan der læses mere om ved at følge linkene i højre side.