Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Faglig læsning i fysik/kemi

    Arbejdet med faglig læsning i fysik/kemi spænder vidt, dels fordi, eleverne har faget i 3 år, men også fordi, mange teksttyper er repræsenteret i fagets tekster, og ikke sjældent blandet sammen med hinanden.

    Fysik/kemi

    Udgangspunkt

    I det efterfølgende tager vi udgangspunkt i kapitel 1 fra undervisningsmaterialet Kosmos, grundbog B fra Gyldendal. Kapitlet kan ses ved at følge linket her.

     

    Materialet er bygget således op, at hvert kapitel indledes med en dobbeltside, der indeholder en illustration samt en lille tekst om emnet, med en række spørgsmål, der besvares i kapitlet. Mange materialer følger denne struktur, og i læseøjemed er strukturen god, fordi den peger i retning af et læseformål. Så brug endelig spørgsmålene.

     

    Fagets tekster

    Fagets tekster domineres af beskrivende og forklarende teksttyper i grundbogen, og instruerende tekster i kopimappen. Men der optræder typisk også berettende tekster i mindre afsnit om fx videnskabsmænd, opfindelser eller lignende. I kapitlet fra Kosmos 8 om sol, måne og stjerner, optræder der fx berettende tekst på materialets side 24 og 25.

     

    Det er altså vigtigt, at både lærer og elever kan skelne mellem de enkelte teksttyper og bruge denne færdighed, når der skal læses og tages notater.

     

    Forforståelse

    Som i de øvrige naturvidenskabelige fag, er det rigtig vigtigt, at arbejde med elevernes forforståelse, før læsningen påbegyndes. Det kan gøres på mange måder, som fx

     

    • samtale om titlens og overskrifters betydning

    • emnekendskab

    • VØL-modellen

    • Tip en tekst

    • teksttypekendskab

    • mindmap 

     

    Et eksempel på "Tip en tekst" i forhold til kapitlet Sol, måne og stjerner kan ses ved at klikke på billedet i højre side.

     

    Vi har valgt at sætte fokus på et par af fagets faglige registre, nærmere bestemt blandingstekster og nominaliseringer. Begge dele kan der læses mere om ved at følge linkene i højre side.

     

     

     

    BLANDINGSTEKSTER
    INSTRUKTIONER
    Vælg et fag...
    MATEMATIK
    BIOLOGI
    NATUR/TEKNOLOGI
    GEOGRAFI
    FYSIK/KEMI
    HISTORIE
    SAMFUNDSFAG
    KRISTENDOM

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm