Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Læseforståelsesstrategier

    Læseforståelsesstrategier

     

    En læseforståelsesstrategi er en bevidst, målstyret handling, der kan udføres før, under og efter læsningen af en tekst med henblik på forskellige elementer af læseforståelsen. I det efterfølgende er vist en række forslag til anvendelsen af sådanne strategier.

    Hukommelsesstrategier

    Kan bruges til at repetere dele af teksten for bedre at kunne huske den
    Tidslinje
    Logskrivning
    Kolonnenotat

    Bruges til at strukturere begiven-heder i berettende tekster

    Bruges til at strukturere begiven-heder i berettende tekster

    Elevens egne tanker om det læste skrives ned undervejs

    Referat

    Lidt længere gengivelse af en tekst med tekstens egne ord og i tekstens rækkefølge.

    Opsummering

    Meget kort sammenfatning af det væsentligste i en tekst

    Stikord

    Find stikord i teksten, der efterfølgende kan bruges til at huske indholdet.

    Resumé

    Kort gengivelse af en tekst med egne ord og i selvvalgt rækkefølge.

    Elaboreringsstrategier

    Der kan bruges til at bearbejde den nye viden, så den bliver en del af læserens baggrundsviden
    Emnekendskab
    VØL-modellen
    Periodekendskab
    Læreroplæsning
    Forfatterkendskab

    Fælles samtale om det emne, teksten behandler

    Tydeliggør hvad eleven lærer ved at læse teksten

    Fælles samtale om den periode, handlingen finder sted i

    God fælles forforståelse, hvis læreren læser højt i begyndelsen

    Måske har nogle af eleverne læst andet af samme forfatter - fortæl

    Ordkendskabskort

    Svære, centrale ord og begreber gennemgås inden læsning påbegyndes

    Paneldiskussion

    Som den varme stol, men med mulighed for at få flere elever involveret i samme diskussion. Kan fx også bruges til at lade eleverne være personer fra forskellige tekster - eller måske fra forskellige perioder.

    Genre- og teksttype

    Hvis genren er kendt af eleverne, så lad dem genopfriske genrekendetegnene, før læsningen begynder. Kendte og forventelige strukturer hjælper på læseforståelsen

    Den varme stol

    En elev er en person fra teksten, andre elever stiller spørgsmål

    Overvågningsstrategier

    Der kan bruges til at evaluere læserens egen forståelse af det læste
    FARAO-læsning

    Eleverne læser i grupper. Hvert medlem i gruppen har en opgave. Bruges normalt til faglig læsning, men den kan sagtens bruges til skønlitteratur også. Se eksempel under notatteknikker.

    Rollelæsning

    Metoden sikrer, at alle forstår hvert afsnit, før der læses videre. Mest relevant ved tekster, der er sprogligt svære for eleverne. Der er fire roller - en oplæser, en referent, en overskriftsmester og en sammenhængsmester. Oplæseren læser første afsnit. Referenten giver et referat af det vigtigste indhold. Overskriftsmesteren finder en dækkende overskrift, som alle skriver ned. Sammenhængsmesteren forklarer sammenhængen med det forudgående eller prøver at forudsige, hvad der følger. Rollerne skifter mellem eleverne ved næste afsnit.

    Titlens betydning
    Find vigtigt sted
    VØL-modellen
    Oplæsning
    Stil nysgerrighed

    Lad eleverne komme med forudsigelser ud fra titel eller kapiteloverskrifter

    Tvinger eleverne til at indtage en aktiv læseindstilling

    Tydeliggør hvad eleverne lærer ved at læse teksten

    God fælles forforståelse, hvis læreren læser højt i begyndelsen

    Giv eleverne evt. opgaver før de går i gang med at læse

    Tip en tekst

    Læreren laver på forhånd en tipskupon med sande og falske udsagn fra teksten, der skal læses. Eleverne gætter og retter til under læsning - eller samlet gennemgang efter endt læsning.

    5 spørgsmål

    Læs teksten og find 5 spørgsmål, som du mener, det er vigtigt at få svar på, sådan at du synes, du har forstået teksten fuldt ud. Diskuter besvarelsen af de 5 spørgsmål med en eller flere kammerater.

    Spørgsmål til teksten

    Led og find: Svaret finder vi et bestemt sted i teksten (på linjerne)

    1.

    2.

    Led og tænk: Svaret finder vi flere steder i teksten (mellem linjerne)

    1.

    2.

    Tænk: Svaret findes ikke direkte i teksten, der findes ikke et bestemt svar. Vi må reflektere, bruge vores viden om verden og om andre temaer (ud over linjerne)

    1.

    2.

    Organisationsstrategier

    Der kan bruges til at skabe overblik over indholdet af en tekst
    Mindmap

    Bruges til at strukturere indholdet i beskrivende tekster, fx taksonomier.

    Dobbeltnotat

    En kolonne, hvor eleverne skriver ned, hvad der sker på linjerne, en kolonne, hvor eleverne skriver ned, hvad der sker mellem linjerne - og en kolonne, hvor de skriver ned, hvad de synes om det. Tvinger læseren til at nærlæse - skal kun laves over korte tekststykker.

    Kompositionsdiagram

    Bruges til at strukturere indholdet i beskrivende tekster, fx taksonomier.

    Årsag-følge kort
    Kolonnenotat
    Tidslinje
    Procesnotat
    Venn-diagram

    Bruges til at gennemskue led i forklarende tekster

    Bruges til at strukturere indholdet i berettende tekster

    Bruges til at strukturere indholdet i berettende tekster

    Velegnet til tekststykker i matematik

    Velegnet til sammenligninger i fx diskuterende tekster

    Titlens betydning

    God øvelse til at vise læseforståelse, hvis ikke kapitlerne har overskrifter i forvejen. Kan også bruges til faglige tekster, hvor hvert afsnit fx gives en overskrift.

    Tekstproblemløsning

    Bruges til at gennemskue struktur i diskuterende tekster, men kan også bruges i berettende tekster som et problematiserende værktøj.

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm