Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Fokus på notatteknikker

    Fokus på

    notatteknikker

    Argumentation
    FARAO læsning
    Kolonnenotat
    Kompositionsdiagram
    Læsehuskeliste
    Mindmap
    Ordkendskabskort
    Overgangsnetværk
    Procesnotat
    Stikord m.v.
    Tekstproblemløsning
    Tidslinje
    Venn-diagram
    VØL-modellen
    Årsag-følge kort
    Notatteknikker
    Forsiden
    Begrebskort
    Billednotat

    Notatteknikker 

     

    Der findes formodentlig mindst lige så mange måder at tage notater på, som der findes skoleelever! Nogle elever tager så grundige noter, at de ind imellem overgår længden af den læste tekst. Andre elever skriver næsten aldrig noget ned til det, de læser. Begge eksempler vil med ret stor sandsynlighed give anledning til problemer, når noterne skal bruges. 

     

    En faglærers fornemste opgave må være, at præsentere eleverne for fagets kerneområder og for de særlige arbejdsmetoder, der knytter sig til faget. I faget historie kan det fx dreje sig om at lære eleverne om begreber som historiebevidsthed og kildekritik. I samfundsfag skal eleverne lære at arbejde projektorienteret og at argumentere. Sådan knytter der sig bestemte metoder til alle fag, og det er faglærerne som regel meget opmærksomme på.

     

    Det er også faglærernes opgave at lære eleverne, hvordan fagets tekster er bygget op, og hvordan man bedst læser dem og tilegner sig den tilsigtede viden. Det betyder, at faglæreren skal bedrive læseundervisning! Faglæreren skal lære eleverne om teksttyper, og om, hvordan man bedst muligt tager notater til de enkelte teksttyper.

     

    Der er som sagt rigtig mange måder at gøre det på. Vi har udvalgt en række forskellige notatteknikker. De egner sig hver især til bestemte teksttyper. De første gange, eleverne skal benytte disse notatteknikker, vil det være en rigtig god idé, hvis faglæreren modellerer brugen af dem. 

     

     

    • Begrebskort
      www.bubbl.us

       

    • Mindmap
      www.skoletube.dk/mindmeister

       

    • Tidslinje
      www.timetoast.com
      www.skoletube.dk/app/tikitoki/

    Online hjælpemidler

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm