Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Fokus på

    instruerende tekster

    Instruerende tekster forekommer ofte i fag som hjemkundskab, sløjd, fysik/kemi og natur/teknik. Genrer som opskrifter og brugsanvisninger et typiske instruerende tekster.

    Den instruerende teksttype
    Instruktioner
    Berettende tekster
    Beskrivende tekster
    Forklarende tekster

    Den instruerende teksttype 

     

    Formålet med instruerende tekster er, at beskrive hvordan noget skal udføres gennem en række sekventielle trin. De typiske træk er beskrevet under tekstens kendetegn – det er ofte relativt let at genkende en instruerende tekst.

    For læseren vil formålet med at læse teksten være, at blive i stand til at udføre det beskrevne. Derfor vil der oftest ingen grund være til at tage notater.

     

     

    Tilbage
    Diskuterende tekster

    Kendetegn for instruerende tekster

    • teksterne indeholder ofte et udsagn om endemålet, som fx Syltede rødbeder!
       

    • teksterne beskriver, hvorledes noget udføres i en trinvis rækkefølge
       

    • Teksterne indeholder ofte en liste over ingredienser, materialer eller udstyr
       

    • teksterne indeholder ofte en illustration eller et diagram
       

    • teksterne er meget ofte skrevet i nutid eller i bydeform
       

    • teksterne indeholder handlingsverber, som fx kog, hak, læs, skriv...
       

    • teksterne indeholder ofte generaliseringer, som fx man eller du

    Please reload

    Notatteknikker
    • Ordkendskabskort

    Et eksempel på en instruerende tekst

    (Fra Kolorit 6 af Ole Freil & Thomas Kaas, Gyldendal 2006)
    Opgave 4

    I skal bruge:

    Tre pinde, målebånd og en udendørs vinkel-måler.

    A. Lav en trekant med sidelængder på                mellem 10 og 20 m.

    B. Hvad er størrelsen af hver vinkel?

         Gæt først og mål bagefter med jeres              udendørs vinkelmåler.

    C. Skriv resultaterne i et skema.

     

    D. Lav andre trekanter med sidelængder på          mellem 10 og 20 m, og find størrelsen af 

         hver vinkel.
     

         Gæt først, og mål bagefter med jeres uden-

         dørs vinkelmåler.

    Opgave 5

    I skal bruge:

    Syv pinde, et målebånd

    og en udendørs vinkelmåler.

     

    Tegningen er i målestoksforhold 1:200.

     

    I skal lave figuren på tegningen

    ved at sætte pinde i punkterne A-G.

     

    14 m

    7 m

    14 m

    7 m

    13 m

    9 m

    A

    B

    C

    D

    E

    F

    90

    48

    65

    83

    45

    G

    A. Sæt pinde i punkterne A-G.

         Der skal være 14 m mellem A og G.

    B. Læg jeres udendørs vinkelmåler på siden i

         punktet A, og sigt på punktet G. Jeres uden-

         dørs vinkelmåler skal vise 0 grader.

    C. Drej sugerøret til 90 grader. Punkt B er 7 m

         væk i sigteretningen.

         Mål op og sæt en pind i punktet B.

    D. Flyt jeres udendørs vinkelmåler til punkt B, 

         og sigt på punktet A.

         Drej sugerøret til 48 grader. Punkt C er 7 m 

         væk i sigteretningen.

    E. Fortsæt på samme måde med at finde og

         sætte pinde i punkterne D-F.

    F. Mål afstanden mellem F og G og sammen-

        lign med tegningen i bogen. 

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm