VØL-model

Fokus på

VØL-modellen

VØL-modellen

VØL modellen egner sig bedst til de mindre klasser. Det er en læsestrategi, der benyttes før og efter læsning, og som skal medvirke til, at læseren fokuserer på det, teksten handler om.

 

I den første kolonne (V) noterer læseren ned, hvad hun ved om emnet i forvejen.

 

I den midterste kolonne (Ø) skriver læseren, hvad hun ønsker sig at vide mere om, og når teksten er læst, noterer læseren i den yderste højre kolonne (L), hvad hun har lært.

 

Modellen kan for så vidt bruges i forbindelse med alle teksttyper. I eksemplet herunder har vi taget udgangspunkt i den forklarende tekst om fordøjelsessystemet.

V Det ved jeg i forvejen
Ø Det ønsker jeg at           vide
L Det har jeg lært

Det eneste jeg ved om fordøjelsessystemet er, at man spiser noget - og så kommer der noget ud i den anden ende et stykke tid senere...

 

Og så ved jeg også, at man kan få noget i den gale hals, men jeg ved ikke lige, hvorfor...

Jeg vil gerne vide, hvad der sker mellem at maden er i munden - og så indtil det kommmer ud i den anden ende!

 

Jeg vil gerne vide, hvad der sker, når man får noget galt i halsen!

Jeg har lært, at maden, vi spiser, først deles i munden, og så går videre ned i mavesækken, hvor syren dræber de fleste bakterier. Så fortsætter maden ned i tolvfingertarmen.... (og så videre)

 

Jeg lærte ikke, hvad der sker, når man får noget galt i halsen, så det vil jeg undersøge.