Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    FARAO-læsning

    Fokus på

    FARAO læsning

    Argumentation
    FARAO læsning
    Kolonnenotat
    Kompositionsdiagram
    Læsehuskeliste
    Mindmap
    Ordkendskabskort
    Overgangsnetværk
    Procesnotat
    Stikord m.v.
    Tekstproblemløsning
    Tidslinje
    Venn-diagram
    VØL-modellen
    Årsag-følge kort
    Notatteknikker
    Forsiden
    Begrebskort
    Billednotat

    FARAO læsning

    Forudsige
    • Gæt på hvad teksten handler om. Skriv et par noter ned...
       

    • Inddel teksten i lige så mange stykker, som I er personer.
       

    • Aftal hvem der er konge for hvert stykke. Det er kongen, der begynder.
       

    • NB! Når I går i gang med at læse de enkelte tekststykker, skal I igennem punkterne A-R-A for hvert tekststykke!

    Afklare
    • Afklar ord og begreber
       

    • Kongen for tekststykket nævner først svære ord og begreber
       

    • Tal om ordenes betydning 

    Resumere
    • Kongen laver et resumé af tekststykket, de øvrige lytter efter, om han har det vigtigste med
       

    • Tilføj andet vigtigt...

    Argumentere
    • Stil kongen hv-spørgsmål. Kongen skal bevise sine svar ved at vise, hvor i teksten svaret står
       

    • Forudsig hvad det næste tekststykke handler om

    Overblik
    • Når hele teksten er læst, skal I fortælle gruppen/holdet/klassen, hvad I mener, forfatteren vil med teksten
       

    • Fortæl om jeres forudsigelser af teksten var rigtige

    FARAO læsning

     

    FARAO læsning er en rigtig god metode til at få gjort alle elever til aktive læsere. Metoden lægger op til, at eleverne sidder i grupper og læser samme tekst.

    Metoden kan bruges til berettende, beskrivende, forklarende og diskuterende teksttyper – altså således også i rigtig mange fag. Metoden egner sig formodentlig bedst til mellemtrinnet, og den vil være en god forløber for en egentlig læsehuskeliste for den enkelte elev.

    Det giver bedst mening at benytte denne læseforståelsesstrategi, når eleverne skal læse en krævende tekst – ellers vil de måske nok synes, at det er en lidt omstændelig måde at læse på.

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm