Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Teksttyper

    Fokus på

    teksttyper

    Forfatteren af en faglig tekst har ikke haft til hensigt at formulere sig æstetisk smukt. En faglig tekst indeholder mange informationer på lidt plads, og der kan være mange svære ord, uden at de nødvendigvis er forklaret. Læseren skal kende teksttypen for at forstå, hvordan teksten er struktureret. 

    Beretninger
    Beskrivelser
    Forklaringer
    Instruktioner
    Beretninger
    Berettende tekster
    Beskrivende tekster
    Forklarende tekster
    Instruerende tekster
    Diskuterende tekster

    Hvad vil teksten? 

     

    Teksttyper er et begreb, der som alle andre sammensatte ord og begreber, skal læses forfra, men forstås bagfra. Det indikerer, at der findes forskellige typer af tekster.

     

    Det kommer jo nok ikke som den store overraskelse for ret mange af os. Dansklærerne har formodentlig været vant til at skelne mellem fx skønlitteratur og faglitteratur.

     

    Forskellige teksttyper kan optræde både inden for skønlitteratur og faglitteratur; dog vil skønlitterære tekster oftest holde sig inden for teksttyperne berettende og beskrivende tekster. Vi vil derfor koncentrere os om faglitteraturen og de teksttyper, I kan støde på inden for denne.

     

    Teksttyper kan måske godt som udgangspunkt forveksles med genrer, men det er langt fra det samme. Teksttyperne adskiller sig fra hinanden, fordi teksterne hver for sig tjener et bestemt formål. I berettende (fortællende) tekster vil forfatteren måske gerne bare fortælle om noget, han har oplevet. I beskrivende tekster har forfatteren til hensigt at beskrive noget og så videre.

     

    Vi ved fra forskning at viden om forskellige tekstgenrer og tekststrukturer letter forståelsen af en tekst. Som læsere er eleverne også nødt til at vide, at ikke alle tekster, de læser, skal læses med samme formål. Måske er det derfor så mange af os oplever, at en del af eleverne ikke forstår fagteksterne? Eleverne skal altid vide, hvorfor de læser en tekst – hvad formålet er.

     

    En elev, der læser en berettende tekst om en konges liv og levned, vil som oftest have til formål efterfølgende at kunne gengive hovedtrækkene i den pågældende konges liv, i den rækkefølge begivenhederne finder sted – men det er langt fra sikkert, at eleven har forstået det, hvis ikke hun får det at vide. Til hver teksttype og dermed hvert læseformål hører læseforståelsesstrategier – eller nærmere bestemt notatteknikker, der kan hjælpe eleven til at fastholde det væsentlige i teksten. 

     

     

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm