Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Læsepolitik

    Vores læsepolitik - med udgangspunkt i den interaktive læsemodel

    Om læsepolitikken

     

     

    Teoretisk fundament

    For læsepolitikken

    En god læsefærdighed består helt overordnet af to hovedkomponenter, nemlig afkodning og læseforståelse. Afkodning forstået som den færdighed, der sætter læseren i stand til at se, at krusedullerne på papiret repræsenterer bogstaver, at bogstaverne har hver deres navne og lyde, og hvis man sætter lydene sammen, opstår der ord – ord vi genkender fra det talte sprog.

     

    Ovenstående er en rigtig, men lidt unuanceret betragtning om, hvad læsning er. Det bliver tydeligt, når der i stedet tages udgangspunkt i den interaktive læsemodel. 

    Læs mere

    Formål

    Med læsepolitikken

    Vi underviser i læsning for at sikre os, at eleverne gennem hele deres skoleforløb udvikler læselyst og læseglæde som grundlag for oplevelser, indsigt og personlig udvikling. Eleverne skal beherske kulturteknikken læsning på et niveau, der sætter dem i stand til på alle i trin i skoleforløbet, at anvende læsning funktionelt i deres læringsprocesser.

     

    Med en læsepolitik vil vi opnå, at tilegnelsen af kulturteknikken læsning foregår i en naturlig progression gennem hele skoleforløbet. 

    Indhold og omfang

    Af læsepolitikken

    Læsepolitikken dækker alle klassetrin fra 0. – 9. Klasse. For hvert klassetrin indeholder læsepolitikken konkrete forslag til, hvordan arbejdet med elevernes læseudvikling kan gennemføres – både i danskfaget, i naturfagene og i de øvrige humanistiske fag.

     

    Læsepolitikken indeholder ligeledes en gennemgang af vores læsesyn, konkrete forslag til, hvilke læseforståelsesstrategier, der med fordel kan benyttes både før, under og efter læsning af en tekst, eksempler på, hvordan arbejdet med læsning kan implementeres i lærerens årsplan og meget mere.

    Please reload

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm