Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Læsning i

    indskolingen

    Læsning er en så stor del af alle menneskers hverdag, at det ikke lader sig gøre at komme udenom.

     

    Det er derfor ualmindeligt vigtigt, at eleverne kommer godt fra start i deres læseudvikling.

    0. klassetrin
    1. klassetrin
    2. klassetrin
    3. klassetrin

    Positive forventninger! 

     

    Når eleverne begynder i skole kommer de med forskellige forudsætninger for at lære. Det gælder også for deres forudsætninger for at lære at læse. En del af årsagerne til disse forskellige forudsætninger kan findes i den, man kalder for den sociale arv – altså de faktorer i nærmiljøet, der har betydning for den enkelte elevs forudsætninger for at lære at læse.

     

    Normalt fokuserer man i denne sammenhæng på hjemmet, den enkelte elev kommer fra. Og hjemmet har bestemt betydning. Langt de fleste af de elever, der går på gymnasiet og fortsætter på videregående uddannelser, kommer fra hjem, hvor forældrene også har en god uddannelse. Elever fra sådanne hjem har helt grundlæggende bedre forudsætninger for at falde naturligt ind i en skolehverdag og tilegne sig nye færdigheder, herunder også læsefærdigheder. Dette forhold er dokumenteret i mange undersøgelser.

     

    Hvad man måske ikke så tit fokuserer på er, at det ikke kun er hjemmet, der har betydning for den enkelte elevs forudsætninger for at lære at læse; det har hele det lokalområde, eleven vokser op i. Det viser internationale undersøgelser. Det er positivt for forudsætningerne for at lære at læse at vokse op i et område med en videregående uddannelsesinstitution, et bibliotek, boghandlere og så videre. En elev, der kommer fra et hjem med generelt mindre gode økonomiske og uddannelsesmæssige vilkår, kan således sagtens klare sig ganske glimrende, hvis det omgivende samfund påvirker i positiv retning.

     

    Carsten Elbro konkluderer i sin bog Læsning og læseundervisning, at det måske kan skyldes at forventningspresset alene spiller en afgørende rolle for elevernes forudsætninger for at lære at læse. Forventningspresset lyder umiddelbart så negativt, men det skal egentlig forstås direkte modsat i denne sammenhæng. Eleverne glæder sig som regel selv til at begynde i skole – blandt andet fordi, de så kan lære at læse. Hvis både hjemmet og de omgivende samfund understøtter disse forventninger, er det udelukkende positivt. 

     

    Der er ligeledes lavet undersøgelser, der viser en tendens til, at elever der vokser op i et område, hvor kommune og skoler har en helt klar og tydelig målsætning for arbejdet med læsning – en handleplan eller en læsepolitik, og hvor skolerne aktivt gør en indsats for at informere forældrene om arbejdet med læsning og læseundervisning, generelt har de bedste forudsætninger for at udvikle sig til dygtige læsere.

     

    Det er således kun positivt at ikke kun eleverne har forventninger til at skulle lære at læse; det gælder også for lærerne.  

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm