Faglig læsning i matematik

Arbejdet med faglig læsning i matematik er udførligt beskrevet i vores bog Faglig læsning på mellemtrinnet, som du kan finde via henvisningen på forsiden.

Matematik

I den seneste tid er de danske elevers matematikresultater i medierne blevet omtalt som dårligere end tidligere. En af de årsager der lægges særlig vægt på, er elevernes manglende evne til at læse og forstå opgaverne.

 

Det sætter igen fokus på vigtigheden af at undervise i matematikkens særlige sprog og matematikkens særlige tekster.

 

Matematikkens sprog er ganske særligt og giver derfor også ofte anledning til problemer. Vi anbefaler, at der arbejdes med følgende områder indenfor faglig læsning:

 

  1. Sprog der betegner: form (spids, stump,kugle), størrelse (bredde, højde, længde),lokalitet (hældning, skrå, lodret) og symboler 
     

  2. Imperativ (bydeform) (aflæs, forstør, afsæt…)
     

  3. Passivformer (opgøres, omregnes)
     

  4. Præpositioner og andre små ord - ord giver spor
     

  5. Hverdagens og matematikkens ord
     

  6. Førfaglige og fagfaglige ord
     

  7. Teksttyper: Grafiske elementer, Indirekte instruktion og Beskrivende tekst