Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Faglig læsning i natur og teknologi

    Natur/teknologi er et virkelig godt eksempel på, hvordan eleverne her møder et tekstunivers fyldt med nye ord og begreber.

     

    Arbejdet med læsning i dette fag er beskrevet udførligt i vores bog, Faglig læsning på mellemtrinnet, som der henvises til på forsiden.

    Natur/teknologi

    Naturfaglige tekster består primært af beskrivende, forklarende og instruerende tekster, samt en hel del grafiske elementer. Teksterne vil ofte være informationstætte og komprimerede, hvilket stiller krav til elevernes læsefærdigheder.

     

    Elevernes forhåndsviden om det enkelte emne har stor betydning for deres læseforståelse og for det udbytte de får af at læse tekster om emnet. Det er derfor vigtigt at arbejde bevidst med elevernes forforståelse. Det kan gøres på mange måder. Det kunne fx være:

     

    • samtale om titlens og overskrifters betydning

    • emnekendskab

    • VØL-modellen

    • Tip en tekst

    • teksttypekendskab

    • mindmap 

     

    Allerbedst ville det nok være, hvis der var tid til at tage ud på ekskursion eller lignende og få lidt "hands on" erfaring med emnet. Ofte placeres ture ud af huset måske først ved afslutningen af et forløb, men i læseforståelsesøjemed vil det være en god idé ind imellem at lave om på rækkefølgen - og så kan det naturligvis også skabe øget motivation hos eleverne.

     

    I natur/teknologi vil eleverne opleve, at de hele tiden støder på nye ord og begreber, som de ikke kendte i forvejen. Det vil derfor være en god idé at arbejde målrettet med elevernes ordforråd. Læs mere om dette ved at følge linket til højre herfor.

     

    Derudover sætter vi fokus på de typiske kendetegn, der er for naturfaglige tekster. Det kan der ligeledes læses mere om ved at følge linket i højre side.

     

    I beskrivelsen af arbejdet med ordkendskab og med teksternes typiske kendetegn tager vi udgangspunkt i materialet Puls - natur/teknik for 3. klasse fra Gyldendal. Det vil være godt at have denne bog åben samtidig med. Den kan ses i uddrag ved at klikke på billedet af bogen i højre side.

     

     

     

    ORDKENDSKAB
    TEKSTKENDETEGN
    Vælg et fag...
    MATEMATIK
    BIOLOGI
    NATUR/TEKNOLOGI
    GEOGRAFI
    FYSIK/KEMI
    HISTORIE
    SAMFUNDSFAG
    KRISTENDOM

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm