Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Faglig læsning i biologi

    Biologi er et virkelig godt eksempel på, hvordan eleverne her møder et tekstunivers fyldt med nye ord og begreber.

    Biologi

    I biologi møder eleverne tekster, der på mange måder udfordrer deres læsefærdigheder. I forhold til den interaktive læsemodel er det især områderne viden om verden, ordkendskab og metabevidsthed, der stilles krav til. Derfor er det ligeledes et fag, der stiller store krav til lærernes viden om faglig læsning. 

     

    I det efterfølgende tager vi udgangspunkt i tekstuddrag fra systemet BIOS, grundbog A for 7. klassetrin - nærmere bestemt det første kapitel, der behandler emnet ferskvand. Teksten kan ses ved at følge linket her.

     

    Elevernes forforståelse

    Det er formodentlig de færreste elever, der har en stor viden om emnet ferskvand i forvejen. Det er generelt, at mange af de emner og temaer, som faget behandler, vil være fremmede for langt de fleste elever. Det er derfor vigtigt, at der arbejdes med elevernes forforståelse, inden der tages fat på at nyt emne eller tema. Der er mange måder at arbejde med forforståelse på. I systemet BIOS indledes hvert nyt emen med en "øjenåbner" og en række spørgsmål, man kan tage udgangspunkt i ved en samtale om emnet. Bedst vil det formodentlig være at tage på ekskursion, men hvis tiden ikke tillader det, er der konkret inspiration hente under læseforståelsesstrategier  og under notatteknikker. Det kunne fx være:

     

    • samtale om titlens og overskrifters betydning

    • emnekendskab

    • VØL-modellen

    • Tip en tekst

    • teksttypekendskab

    • mindmap 

     

    Derudover er det helt centralt at arbejde med elevernes ordkendskab og med tekststrukturer. Begge dele kan der læses uddybende om ved at følge linkene i højre side.

    ORDKENDSKAB
    METABEVIDSTHED
    Vælg et fag...
    MATEMATIK
    BIOLOGI
    NATUR/TEKNOLOGI
    GEOGRAFI
    FYSIK/KEMI
    HISTORIE
    SAMFUNDSFAG
    KRISTENDOM

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm