Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Stikord

    Fokus på

    stikord, referat

    og resumé

    Argumentation
    FARAO læsning
    Kolonnenotat
    Kompositionsdiagram
    Læsehuskeliste
    Mindmap
    Ordkendskabskort
    Overgangsnetværk
    Procesnotat
    Stikord m.v.
    Tekstproblemløsning
    Tidslinje
    Venn-diagram
    VØL-modellen
    Årsag-følge kort
    Notatteknikker
    Forsiden
    Begrebskort
    Billednotat

    Stikord, referat og resumé

     

    Det er vores indtryk, at det ind imellem er lidt tilfældigt, om eleverne bliver bedt om at lave henholdsvis stikord, resumeer eller referater af det læste. Det er ikke hensigtsmæssigt. Det er godt, at metoderne benyttes meget, men de skal benyttes rigtigt, for at det kan give mening for eleverne. I det efterfølgende gennemgår vi, hvordan vi synes de tre metoder bedst kan benyttes.

    Stikord
    Når eleverne bliver bedt om at tage stikord eller nøgleord – kært barn har mange navne, så giver det bedst mening, hvis hensigten er, at eleverne efterfølgende mundtligt skal genfortælle, hvad de har læst.

    Resumé
    Et resumé er en selvstændig mundtlig eller skriftlig genfortælling af det læste. I et resumé bestemmer den enkelte elev selv rækkefølgen for, hvornår hun vil fortælle om hvad – og det læste genfortælles i elevens eget sprog. Resumeet er således et godt redskab, hvis vi gerne vil have vores elever til at formulere sig selvstændigt og frit. 

    Referat
    Et referat er en udførlig skriftlig genfortælling af det læste. Informationerne genfortælles i den rækkefølge, de blev fortalt om i teksten – og eleven bruger tekstens sprog. Referatet er således velegnet, hvis vi ønsker at eleverne skal levere en nøjagtig, kronologisk og præcis gengivelse af det læste.

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm