top of page

Faglig læsning i historie

Arbejdet med faglig læsning i historie er udførligt gennemgÃ¥et i bogen Faglig læsning pÃ¥ mellemtrinnet, som vi henviser til pÃ¥ forsiden. Her findes ogsÃ¥ 16 kopiark til brug i arbejdet med faglig læsning i historie.

Bag om teksterne

Vi har talt og skrevet om det mange gange allerede, men vi gør det lige én gang til! Teksttyperne er forskellige fra hinanden, fordi hver teksttype tjener et bestemt formål.

 

I historiefaget optræder der især mange berettende og beskrivende tekster. FormÃ¥let med en berettende tekst er at berette om begivenheder eller tilstande. FormÃ¥let for beskrivende tekster vil tyÃ¥isk være netop at beskrive hvordan noget er eller ser ud eller hvad noget kaldes. 

 

I formålet for faget står der således i Fælles mål 2009:

 

  • Stk. 2. Ved at arbejde med udvikling og sammenhænge i det historiske forløb skal eleverne udbygge deres indsigt i menneskers liv og livsvilkÃ¥r gennem tiderne. Herved skal de videreudvikle deres viden om, forstÃ¥else af og holdninger til egen kultur, andre kulturer samt menneskers samspil med naturen. Undervisningen skal give eleverne mulighed for overblik over og fordybelse i historiske kundskabsomrÃ¥der og styrke deres indsigt i kontinuitet og forandring. 

 

 

Det forventes altså, at eleverne skal have en holdning til historiske begivenheder og tilstande. Det lægger fagets tekster ikke altid op til - faktisk er det sjældent helt oplagt, at eleverne skal synes noget om det, de læser.

 

Derfor er det vigtigt, at læreren hjælper eleverne på vej hen mod at forholde sig til fagets tekster. Det kan fx gøres ved hjælp af følgende metoder:

 

  • tekstproblemløsning (se under notatteknikker)

  • stil spørgsmÃ¥l til teksten (se under læseforstÃ¥elses-strategier)

 

 

 

bottom of page