Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Faglig læsning i historie

    Arbejdet med faglig læsning i historie er udførligt gennemgået i bogen Faglig læsning på mellemtrinnet, som vi henviser til på forsiden. Her findes også 16 kopiark til brug i arbejdet med faglig læsning i historie.

    Bag om teksterne

    Vi har talt og skrevet om det mange gange allerede, men vi gør det lige én gang til! Teksttyperne er forskellige fra hinanden, fordi hver teksttype tjener et bestemt formål.

     

    I historiefaget optræder der især mange berettende og beskrivende tekster. Formålet med en berettende tekst er at berette om begivenheder eller tilstande. Formålet for beskrivende tekster vil tyåisk være netop at beskrive hvordan noget er eller ser ud eller hvad noget kaldes. 

     

    I formålet for faget står der således i Fælles mål 2009:

     

    • Stk. 2. Ved at arbejde med udvikling og sammenhænge i det historiske forløb skal eleverne udbygge deres indsigt i menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne. Herved skal de videreudvikle deres viden om, forståelse af og holdninger til egen kultur, andre kulturer samt menneskers samspil med naturen. Undervisningen skal give eleverne mulighed for overblik over og fordybelse i historiske kundskabsområder og styrke deres indsigt i kontinuitet og forandring. 

     

     

    Det forventes altså, at eleverne skal have en holdning til historiske begivenheder og tilstande. Det lægger fagets tekster ikke altid op til - faktisk er det sjældent helt oplagt, at eleverne skal synes noget om det, de læser.

     

    Derfor er det vigtigt, at læreren hjælper eleverne på vej hen mod at forholde sig til fagets tekster. Det kan fx gøres ved hjælp af følgende metoder:

     

    • tekstproblemløsning (se under notatteknikker)

    • stil spørgsmål til teksten (se under læseforståelses-strategier)

     

     

     

    HVAD ER HISTORIE
    BAG OM TEKSTERNE
    Vælg et fag...
    MATEMATIK
    BIOLOGI
    NATUR/TEKNOLOGI
    GEOGRAFI
    FYSIK/KEMI
    HISTORIE
    SAMFUNDSFAG
    KRISTENDOM

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm