Faglig læsning i fysik/kemi

Arbejdet med faglig læsning i fysik/kemi spænder vidt, dels fordi, eleverne har faget i 3 år, men også fordi, mange teksttyper er repræsenteret i fagets tekster, og ikke sjældent blandet sammen med hinanden.

Blandingstekster

Typisk!

Det er meget almindeligt for tekster i fysik, at flere forskellige teksttyper blandes sammen. Det gælder primært beskrivende og forklarende tekster. Det kan gøre det vanskeligt at tage noter til sådanne tekster.

 

En god måde at komme omkring den problematik på, er at lade eleverne lave begrebskort. Et begrebskort kan der læses uddybende om under notatteknikker. Kort fortalt minder et brgrebskort om et mindmap, men med "mellemregninger"! På linjerne mellem boksene er der skrevet små bindeord, der får alle tekstens ord og begreber til at hænge sammen.

 

Det kan måske godt komme til at se lidt voldsomt ud, men det er sjovt at lave, og det tvinger virkelig læseren til at gå helt i dybden med teksten.

 

Første gang eleverne skal prøve at lave begrebskort, bør processen goregå som modellering. Det vil sige, at læreren "tænker højt" og går i gang med selv at lave begyndelsen af begrebskortet. Via ledende spørgsmål til eleverne fortsætter processen - og eleverne skriver/tegner med undervejs. Inden længe kan læreren holde op med at tænke højt, for nu har eleverne forstået, hvad det er, de skal gøre!

 

Vi har forsøgt at lave et begrebskort over kapitlet Sol, måne og stjerner fra Kosmos, grundbog B. Klik på billedet herunder for at se eksemplet i større format.