Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Faglig læsning i samfundsfag

    Arbejdet med faglig læsning i samfundsfag handler i første omgang om at begrænse sig! Der findes mange rigtig gode og meget omfattende materialer, og som undervisere skal vi være gode til at vælge ud, hvad der virkelig er væsentligt at læse.

    Diskussioner

    Endelig et fag, hvor eleverne skal forholde sig til det, de læser og arbejder med! I formålet for faget er det nævnt, at:

     

    • undervisningen skal forberede eleverne til aktiv deltagelse i et demokratisk samfund
       

    • undervisningen skal bidrage til, at eleverne udvikler et personligt tilegnet værdigrundlag, så de kan deltage kvalificeret og engageret i samfundsudviklingen

     

     

    Det varierer, hvor meget de enkelte materialer lægger op til diskussioner - og hvordan, de gør det. Fælles for de materialer, vi har set på, er det dog, at de alle i vid udstrækning inviterer eleverne til at forholde sig til det læste.

     

    Materialerne indeholder diskuterende tekster, men det er faktisk mere typisk, at der for eksempel benyttes en beskrivende tekst, der efterfølges af en række spørgsmål, hvor eleverne skal forholde sig til det læste.

    Eksempel fra Tjek samfundet s. 48 (Forlaget Columbus)

    Eksemplet her er meget tydeligt sat op som to modsatrettede meninger om et emne. I sådanne tilfælde kan man lade eleverne benytte metoden Hvad synes du? som der henvises til til højre herfor.

    Eksempel fra Samfundsstudier s. 169 (Forlaget Gyldendal)

    Eksemplet her er ligeledes en diskuterende tekst. Kendetegnene er ikke helt så tydelige, som i eksemplet ovenfor, men metoden Hvad synes du?  er stadig rigtig velegnet til denne form for tekster.

    DISKUSSIONER
    ORD OG BEGREBER
    Vælg et fag...
    MATEMATIK
    BIOLOGI
    NATUR/TEKNOLOGI
    GEOGRAFI
    FYSIK/KEMI
    HISTORIE
    SAMFUNDSFAG
    KRISTENDOM
    Hvad synes du?

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm