Faglig læsning i matematik
Arbejdet med faglig læsning i matematik er udførligt beskrevet i vores bog Faglig læsning på mellemtrinnet, som du kan finde via henvisningen på forsiden.
Imperativ
Imperativ betyder bydeform. Brugen af ord i imperativ er flittigt brugt i matematik, men giver også ofte anledning til forståelsesproblemer. For hvilke forventninger gemmer der sig egentlig bag ordene?
Lad os give et simpelt eksempel. En matematikopgave lyder som følger:
En stige står lænet op af et hus. Huset er 5 m højt. Stigen står 3 m fra husets sokkel. Bestem stigens højde.
Når elever i deres hverdag møder ordet bestemme, ja, så betyder det ofte, at de må/ ikke må bestemme noget. Men når vi taler om at bestemme noget i matematik, så ligger der en helt anden forventning bag ordet bestem. Nemlig den, at vi ønsker en matematisk begrundet udregning og forklaring på stigens længde.
F.eks. Stigens højde (ved brug af pythagoras): 25 + 9 = 34 , √34 = 5,83 m.
Som matematiklærer er vi nødt til at undervise i, hvilke forventninger der ligger bag de forskellige ord i bydeform, og ikke mindst hvordan eleverne skriftligt infrier disse forventninger - eller sagt med andre ord, løser opgaven korrekt og tilfredsstillende.
Nogle af de vigtige!
-
Beskriv
-
Bestem
-
Sammenlign fx sammenlign måltidets energifordeling med den anbefalede
-
Tegn
-
Afgør
-
Begrund fx begrund at den blå kube ikke er en terning
-
Vis fx vis at hjulets rumfang er 0,35 m3, fx vis energifordelingen i et cirkeldiagram
-
Vurder