Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Faglig læsning i matematik

    Arbejdet med faglig læsning i matematik er udførligt beskrevet i vores bog Faglig læsning på mellemtrinnet, som du kan finde via henvisningen på forsiden.

    Ord der giver spor

    I problemløsning er det ofte de små ord, kan kan give os et spor til hvordan vi skal løse en given opgave.

     

    Derfor må vi undervise vores elever i at opdage disse ord og afkode hvilket matematisk spor det giver. Med spor menes der ord, der  ofte kan lede os i retning af, hvilken regningsart vi skal benytte for at løse opgaven, eller om der er særlige detajler i forbindelse med resultatet, vi skal være opmærksom på - fx omregning af enhed.

     

    Nedenfor ses nogle eksempler på spor i matematikopgaver:

     

    Eksempel 1

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Hvor stor er højdeforskellen mellem C og D?

     

    Netop ordet forskellen indikerer, at vi skal bruge subtraktion for at løse opgave. Da vi skal finde en forskell mellem to tal. 

    Eleverne kan altså med fordel skrive sig bag øret, at når de møder ordet forskel - eller opgaver, hvor ordet ikke er direkte nævnt, men kunne stå i stedet for, så skal de benytte subtraktion.

     

    Eksempel 2

     

     

     

     

     

     

     

     

    Her er det ordet tilsammen, der indikerer, at vi skal benytte os af addition. Da vi skal finde det samlede tal/beløb.

    Eleverne skriver sig bag øret, at opgaver med ordet tilsammen eller opgaver, hvor de skal finde det samlede beløb/sum kan løses via addition.

     

    Eksempel 3

    En 7. klasse har besluttet sig for at lave pandekager med is.

     

    Klassen blev enige om, at der skal være 1 liter is pr. fire elever.

    Hvor mange ml is beregner de til hver?

     

    I opgaven her er det ordene hvor mange til hver, eleverne skal fokusere på. Når ordene indikerer, at et større belød skal deles, så der er noget til hver enkelt, så benytter vi division.

     

    Derudover skal eleverne i denne opgave være opmærksom på enhederne - liter/ml. Vi må nødvendigvis lære vores elever, at de skal omregne, når de i oplysningerne møder én enhed og bliver bedt om at svare i en anden enhed.

    IMPERATIV
    PRÆPOSITIONER
    Vælg et fag...
    MATEMATIK
    BIOLOGI
    NATUR/TEKNOLOGI
    GEOGRAFI
    FYSIK/KEMI
    HISTORIE
    SAMFUNDSFAG
    KRISTENDOM

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm