Undervis.dk

Faglig læsning

  • Læsepolitik

  • Faglig læsning

  • Læsning i fagene

  • Forenklede Fælles Mål

  • Kurser

  • Kontakt os

  • Mere

    Faglig læsning i natur og teknologi

    Natur/teknologi er et virkelig godt eksempel på, hvordan eleverne her møder et tekstunivers fyldt med nye ord og begreber.

     

    Arbejdet med læsning i dette fag er beskrevet udførligt i vores bog, Faglig læsning på mellemtrinnet, som der henvises til på forsiden.

    Teksternes kendetegn

    Teksttyper

    Naturfaglige tekster består, som tidligere nævnt, primært af beskrivende, forklarende og instruerende tekster og så en masse grafiske elementer.

     

    Da eleverne har natur/teknik fra 1. klassetrin vil det formodentlig være i dette fags tekster, at eleverne møder disse teksttyper for første gang. Vi vil ikke anbefale, at der arbejdes målrettet med teksttyper i indskolingen, men gerne på mellemtrinnet. 

     

    Selv om teksttyper altså ikke gøres til genstand for indlæring i de små klasser, så kan eleverne godt lære at tage notater til den slags tekster. Vi anbefaler at benytte mindmaps og/eller kompositionsdiagrammer til beskrivende tekster, og årsag-følge kort til de forklarende tekster. 

     

    Eksempel på mindmap over kapitlet om sten (lavet i programmet Mindmeister fra skoletube):

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Eksempel på årsag-følge kort over et uddrag af teksten om sten:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Grafik

    De grafiske tekstelementer er rigt repræsenteret i fagets tekster. De understøtter ofte indholdet af brødteksten, og de gør det lettere for eleverne at danne indre billeder. Alt dette er afgørende for, om eleverne forstår teksterne og husker indholdet af dem.

     

    De grafiske tekstelementer bruges på forskellige måder alt efter deres formål. Alt dette har vi ligeledes beskrevet i bogen Faglig læsning på mellemtrinnet.

     

    ORDKENDSKAB
    TEKSTKENDETEGN
    Vælg et fag...
    MATEMATIK
    BIOLOGI
    NATUR/TEKNOLOGI
    GEOGRAFI
    FYSIK/KEMI
    HISTORIE
    SAMFUNDSFAG
    KRISTENDOM

    LÆSEPOLITIK

    Læsesyn

     

    Læseforståelses-strategier

     

    Indskolingen

     

    Mellemtrinnet

     

    Udskolingen

    TEKSTTYPER

    Fokus på...

     

    Berettende tekster

     

    Beskrivende tekster

     

    Forklarende tekster

     

    Instruerende tekster

     

    Diskuterende tekster

    NOTATTEKNIKKER

    Fokus på...

     

    Argumentation

     

    Begrebskort

     

    Billednotat

     

    FARAO-læsning

     

    Kolonnenotat

     

    Kompositions-diagram

     

    Læsehuskeliste

     

    Mindmap

    NOTATTEKNIKKER

    Ordkendskabskort

     

    Overgangsnetværk

     

    Procesnotat

     

    Stikord m.v.

     

    Tekstproblem-løsning

     

    Tidslinje

     

    Venn-diagram

     

    VØL-model

     

    Årsag-følge kort

    LÆSNING I FAGENE

    Matematik

     

    Biologi

     

    Natur/teknologi

     

    Geografi

     

    Fysik/kemi

     

    Historie

     

    Samfundsfag

     

    Kristendom

     

    Dansk

    FORENKLEDE FÆLLES MÅL

    Forsiden

     

    Ny målstruktur

     

    Læringsmål

     

    Læsning og skrivning

    © 2014  undervis.dk / Marie Korsgaard / Mette Baden Henriksen / Martin Holm