top of page

Faglig læsning i natur og teknologi

Natur/teknologi er et virkelig godt eksempel på, hvordan eleverne her møder et tekstunivers fyldt med nye ord og begreber.

 

Arbejdet med læsning i dette fag er beskrevet udførligt i vores bog, Faglig læsning pÃ¥ mellemtrinnet, som der henvises til pÃ¥ forsiden.

Teksternes kendetegn

Teksttyper

Naturfaglige tekster består, som tidligere nævnt, primært af beskrivende, forklarende og instruerende tekster og så en masse grafiske elementer.

 

Da eleverne har natur/teknik fra 1. klassetrin vil det formodentlig være i dette fags tekster, at eleverne møder disse teksttyper for første gang. Vi vil ikke anbefale, at der arbejdes mÃ¥lrettet med teksttyper i indskolingen, men gerne pÃ¥ mellemtrinnet. 

 

Selv om teksttyper altsÃ¥ ikke gøres til genstand for indlæring i de smÃ¥ klasser, sÃ¥ kan eleverne godt lære at tage notater til den slags tekster. Vi anbefaler at benytte mindmaps og/eller kompositionsdiagrammer til beskrivende tekster, og Ã¥rsag-følge kort til de forklarende tekster. 

 

Eksempel på mindmap over kapitlet om sten (lavet i programmet Mindmeister fra skoletube):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksempel på årsag-følge kort over et uddrag af teksten om sten:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grafik

De grafiske tekstelementer er rigt repræsenteret i fagets tekster. De understøtter ofte indholdet af brødteksten, og de gør det lettere for eleverne at danne indre billeder. Alt dette er afgørende for, om eleverne forstår teksterne og husker indholdet af dem.

 

De grafiske tekstelementer bruges pÃ¥ forskellige mÃ¥der alt efter deres formÃ¥l. Alt dette har vi ligeledes beskrevet i bogen Faglig læsning pÃ¥ mellemtrinnet.

 

bottom of page